Tuesday, April 28, 2009

BBQ som regnade in, ja inte riktigt.. men vi fick hålla oss under tak. Det gjorde inte så mycket. Det blev en lyckad grillfest iallafall.
Tyvärr kommer jag inte ut i umgängeskretsarna så ofta och är egentligen vad man skulle kunna kalla svältfödd. Därför trivdes jag nog ännu bättre i lördags hemma hos vänner till A. och där jag träffade jag också flera av hans kollegor från skolan. Det blev en intressant kväll med fascinerande möten, god mat och en hel del rött.. från Yoga, världsekonomin, Somalia och Bush till Obama och inte minst situationen på Cuba rörde sig den minst sagt livliga diskussionen. Flera cubaner, några puertorikaner, en halvchilenska och en svenska.. en brokig samling kanske, men vi verkade hålla oss på ungefär samma plan vad gällde intresseområden, politisk inställning och engagemang i samhälls- och andra frågeställningar.

Flera av dem hade flytt från Cuba, ett par alldeles nyligen. I en liten båt hade de tagit sig till Ön via Nicaragua, Haiti och Dominikanska Republiken. Mitt i natten hade de landat på en liten klippa i kanalen mellan Dom. Rep. och Puerto Rico. En strapatsrik resa som tagit 3 månader. Det är svårt att föreställa sig hur man kan ge sig in på och klara av ett så farligt och ansträngande företag. Speciellt om man som dessa två är långt över 50.
De berättade bl a om dåligt väder, höga vågor och att en natt hade en 62-årig kvinna fallit överbord. Med gemensamma krafter lyckades de rädda henne. Men alltför ofta får dessa båtflyktingar sätta livet till.. det är farliga vatten att ta sig fram genom och båtarna små och dåligt utrustade. Dom dom hade en fantastisk tur.

No comments: