Thursday, August 04, 2005

The Da Vinci Hoax


läser just nu (emellanåt) i boken jag fick av A. Som aktiv katolik och fanatiskt troende blev han mycket olycklig när jag prisade Dan Brown´s "The Da Vinci Code", fullt förståeligt att han nu har satt den här i händerna på mig och hoppas att jag ska läsa och FÖRSTÅ hur fel han har den där Brown.. att boken ör en attack... en usel sådan och borde motarbetas.. OK det är precis vad Carl E. Olson och Sandra Miesel försöker göra i "The Da Vinci Hoax" utg. Ignatius Press, 2004.
Det konstiga är att ju mer jag läser ju mer intresserad blir jag av det som Dan Brown tar upp, förhållandet mellan Maria Magdalena och Kyrkan t.ex..
dvs Om hon nu hade ett intimt (ev.gift)förhållande med Jesus och eventuella barn
kan ju diskuteras hit och dit.. men faktum kvarstår att i kristendomens början gjordes, och lyckades allvarliga försök att minimera hennes betydelse och t o m smutskasta henne.. Varför???
Att den patriarkala världsbilden inte tillåter en, kanske den främste av lärjungarna att vara kvinna är naturligtvis helt klart, men varför behövdes det att hon förvandlades till en prostituerad?
Jag har alltid varit intresserad av Gnosticism, Dan Brown ökade nyfikenheten men denna boken har verkligen spätt på intresset att veta mera.
http://www.earlychristianwritings.com/gnostics.html
http://www.aftonbladet.se/vss/bocker/story/0,2789,513509,00.html

No comments: