Tuesday, January 15, 2008

Vad skönt det känns att jag aldrig hamnade i Den Fällan!!

Östrogen ger ökad risk för tidig cancer, detta kan man läsa om i SvD idag den 15 januari....
" risken med kombinerad östrogenbehandling är tydliga redan efter tre år.Kvinnor som använt hormonläkemedel tre år eller mer löper mer än tre gånger högre risk att drabbas av vissa typer av bröstcancer än andra."

Trots Hysterectomin och problemen innan dess som ledde till ingreppet ville jag inte ha hormoner..
Jag har en välutvecklad antipati mot läkemedel.. dvs jag vägrar att tro att man kan ta ett preparat bara för att läkemedelsindustrin säger att det är oskadligt och absolut nödvändigt för den sjukan man råkar ha.. och tur är nog det..
Det betyder ju inte att jag aldrig tar någon medicin, ordinerad eller `´över disk`´... visst gör jag det.. oftast glömmer jag bort att ta enligt dosen... ibland försöker jag klara mig utan..
Trots allt, tror jag att det är något positivt.


No comments: